24 april 2012

Vad finns det för intressant med nagelsaxar?

För några dagar sedan fick jag en tanke som jag tänkte dela med mig av här. Den kom när jag var i full fart med att klippa mina alldeles för långa naglar och klippte dem med min kära nagelsax, inköpt i Barcelona, augusti 2008, på mitt killgängs resa. Det är en väldigt bra sax, med en böj på så att man kan klippa vänsterhanden väldigt enkelt. Men poängen med detta inlägg handlar inte om nagelsaxar, nej, det handlar om högre ting.
 
Kanske hör du till de som gillar souvenirer från olika platser, resor och tycker om att ha dem att titta på och minnas tillbaka eller bara njuta av att titta på dem. Härligt fortsätt så, men det jag snart kommer skriva går ut på om dessa saker inte fyller denna funktion. På de flesta turistorter säljs det med tonvis med prylar som t.ex. miniatyr-Eiffeltorn eller Cheopspyramider i glas. Man lockas att köpa på sig massa prylar för att minnas den där goa resan eller den där platsen, exempelvis köpte jag ett sett med Egyptisk parfym dvs. oljor från div. växter så som Lotus, från Egypten när jag var där 2008, sedan stod den i en garderob i källaren i fyra år, tills den tillslut hälldes ut. De dög egentligen inte något till, eftersom de inte luktade särskilt gott för att ha på sig. I skrivande stund försöker jag komma på någon mer pryl-pryl som jag köpt men kan inte komma på någon för tillfället. Men i alla fall, min poäng är den här, kanske kan det vara så att man gläds och minns med hjälp av den där, säg, glas-cheopspyramiden ett tag men i och med att tiden går så blir den tillslut en del av heminredningen. Det kanske sker redan efter en vecka eller så tar det några år. Den blir en del av vardagen och man ser den inte längre. Glansen försvinner och den blir mest något som samlar dam och tar upp plats. Själva poängen med den har försvunnit.  

Men, om man köper en grej på den där platsen som man har nytta av senare så blir man påmind om de där positiva minnen om och om igen. Ja, faktiskt varje gång man använder den.

Så är det i alla fall för mig med den här saxen, jag påminns om den goa Barcelona-resan när jag använder den. Men vi är ju så klart alla olika.

En liten reflektion i all sin enkelhet, ha det bra!

DSC_0377

Håkans barcabilder (80)

1 kommentar: