30 oktober 2010

Vad händer en lördag?

Ja då var det lördag igen. Sista dagen på min första praktikvecka. Ja, jag jobbar idag med. Dock börjar jag inte förrän 16.45. Så jag har en del tid att spendera tills dess, förutom fotbollen som jag ska spela vid 14.20.  Vad man ska hitta på dessa timmar är mindre klart. Jag vaknade halv tio och satte mig och surfade lite och kollade på när några av FKs ledamöter i Kyrkomötet talade. Mycket bra!! 

Det handlade om mission och evangelisation i Sverige. Bra motion! Hur Biskop Carl-Axel Aurelius och utskottet kunde tycka att vi redan har fungerande mission i Sverige är för mig en gåta. Det finns en del församlingar som växer, men generellt är det ju inte så. Det finns många församlingar i landet där det går 5 kyrkor på en präst t.ex. Hur man då kan vara helt och hållet nöjd med det som bedrivs fattar jag inte, om människor inte kommer till tro, om inte kyrkorna fylls, då måste det var något som är galet? Något som vi kan jobba på? Av vad jag fattade det så föreslog motionen bl.a.  att det skulle tillsättas en utredning kring varför de kyrkor som växer,  växer. Ett sätt att hjälpa alla Svenska kyrkans församlingar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar