3 januari 2011

Credos skolungdoms-Nyårsläger – en tillbakablick på 10 år

Foto0421Igårkväll kom jag hem från en gott nyårsläger på Åh. Det var ett bra läger, och lite annorlunda från de senaste nio åren, då det inte var på en gymnasieskola i en större ort, utan på en lägergård. Senast detta fenomen inträffade var för tio år sedan då det sista traditionella nyårslägret firades på Helsjöns folkhögskola. Jag själv var blott 14 år fyllda och detta var mitt första lite större läger jag åkte på. Hela folkhögskolan var knökafull med en 300 st deltagare tror jag. Hur vi alla fick plats i det lilla kapellet på Helsjön var rätt fantastiskt, men det var förstås lite trångt. Naturligtvis satt alla på golvet, vilket gav en väldigt enkel och avslappnad atmosfär, för dig som varit i Taizé eller Anafora, kan du nog känna igen känslan. Detta läger och alla de andra olika läger som jag sedan åkte på har betytt väldigt mycket för min tro och relation med Gud, det har varit en ljuspunkt i annars kanske dystra dagar i tråkig och hård skolmiljö. Det har varit, och är en plats där man får bli uppbyggd, påfylld och styrkt. Credo och Ungdoms Oas läger är en otroligt stor välsignelse för ungdomar. I år var det 200 deltagare på nyårslägret, det var fantastiskt att se ivern att söka Gud, att höra den starka lovsången ljuda i kyrkan och se den stora skaran tillbe och prisa vår Herre. Om du har ungdomar (eller är en ungdom ^^) i din närhet, skicka dem på Credo och Ungdoms Oas läger, det kan jag varmt rekommendera.  

Nu är det tio år sedan mitt första läger och jag får möjligheten och glädjen att ge tillbaka till dagens ungdomar vad jag fått erfara och uppleva, nu som ledare. Men samtidigt ger Gud tillbaka så mycket när man ger. Något som det bl.a. talades om på årets läger, att vi både behöver ta emot från Gud och att ge ut till andra människor. Hans kärlek och uppmuntran etc. Att hjälpa människor, att tala uppmuntrande ord, att bry sig om, att leva ett allt mer helgat liv. Mera likt Jesus. 

Men en del föll i god jord. Det sköt upp och växte och gav skörd, trettiofalt och sextiofalt och hundrafalt." Mark 4:8

Foto0417

5Låt det sinnelag råda hos er som också fanns hos Kristus Jesus. 6Han ägde Guds gestalt men vakade inte över sin jämlikhet med Gud 7utan avstod från allt och antog en tjänares gestalt då han blev som en av oss. När han till det yttre hade blivit människa 8gjorde han sig ödmjuk och var lydig ända till döden, döden på ett kors. 9Därför har Gud upphöjt honom över allt annat och gett honom det namn som står över alla andra namn, 10för att alla knän skall böjas för Jesu namn, i himlen, på jorden och under jorden, 11och alla tungor bekänna att Jesus Kristus är herre, Gud fadern till ära. Fil 2:5-11

Härliga ord, men det är så lätt att falla tillbaka i tankar om att man själv ska kunna uppnå detta, men det går ju inte. Vi får återigen falla tillbaka på Kristus, att det är genom den Helige Anden vi får förvandlas och bli mer och mer helgade, till att bli mer och mer lika Kristus.

Foto0420

Gud är så otroligt kärleksfull och nådefull. Han vandrar med mig genom allt jag går igenom och har lett mig till där jag är idag och format mig till den jag är och som vill fortsätta att forma mig genom hela livet. När jag tänker på det så slås jag av hur lätt man glömmer hur stort det är att få tillhöra Kristus, hur lätt man tar saker för givet och hur lätt man glömmer vad som egentligen är viktigast. Att få ha en relation med den Levande Guden, att få tillhöra Guds familj, alla mina bröder och systrar i Kristus och att varje dag få vandra tillsammans med Honom som tog all min synd, misslyckande och brist på sig. Det är så stort!    

Detta är kärleken: inte att vi har älskat Gud utan att han har älskat oss och sänt sin son som försoningsoffer för våra synder. 1 Joh 4:10

Några olika spretiga tankar,

Med en önskan om ett gott nytt år 2011!

/Daniel

Foto0423 Inhandlande av MÅNGA kilo godis och chips, för en summa av ungefär 1900 kr! ^^

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar