2 juli 2010

…ended up flat on the ground??

Alla har vi hört Salems al Fakirs melodifestivalbidrag Keep on walking skulle jag tro. Men har du funderat på vad den handlar om egentligen? I slutet av maj var det Lundakarnival i Lund. En festlig tillställning som återkommer var fjärde år. Det var när jag var på konsert där och jag hörde Salenm köra denna låt som dessa tankar väcktes. Jag fick lite av en aha-upplevelse skulle man kunna säga.
Refrängen går så här:

I was aiming for the sky, ended up flat on the ground
But once again the sun is rising, I better keep on walking
Keep on walking


Vi kan ha höga ambitioner och drömmar kanske men så går de om stöpet. Vi önskar vi levde på ett annorlunda sätt än vi gör, att vi vill göra mer gott än vi gör, att vi egentligen inte vill göra de där dumma sakerna som händer dagligen, att vi önskade att vi inte vore så själviska och egocentriska. Vi vill vara syndfria och rena, Toppen helt enkelt. Vi siktade mot just toppen, men så gick det inte som vi önskat oss, vi misslyckas med att leva som vi vill och som Gud vill. Vi kraschlandar i verkligheten, verkligheten som säger oss att vi inte är så perfekta som vi hade önskat. Men som kommer det i fortsättningen i refrängen, But once again the sun is rising, I better keep on walking. Solen går upp igen, vi kan inte helt ändra på vårt syndfulla beteende, men vi kan fortsätta att vandra på vägen mot att förhoppningsvis bli mer av det Gud vill med oss.



I have a long road ahead of me
It’s cloudy and dark ahead of me
Will I ever get through to the end?
Been down this sling so many times before
And I told myself I would do it no more
Now I’m back on the same road again


Den här vägen är lång, och mörk och svår ibland. Vi möter på frestelser och motgångar som vill ta kol på oss och som önskar att vi gav upp. Och fastän vi hela tiden försöker att bli bättre, bryta med våra synder och slå oss fria, så faller vi snart tillbaka till samma saker igen. Vi kanske intalar oss att vi ALDRIG mer ska göra så igen, men ändå händer det. Vi är tillbaka på ruta ett, vi har återigen kraschlandat. Ty jag kan inte fatta att jag handlar som jag gör. Det jag vill, det gör jag inte, men det jag hatar, det gör jag. Rom.7:15

There’s some twists and turns I’ve gotta clear
But when I’m done the end will soon appear
I can leave my troubles behind

Vägen må vara svår, smal och hård, men en dag så har vi vandrat klart, vi har nått målet, himlen. Och vi får lämna alla våra bekymmer och misslyckanden. Paulus skriver i Fillipibrevet 3:13-14

...jag glömmer det som ligger bakom och sträcker mig mot det som ligger framför och jagar mot målet för att vinna segerpriset, Guds kallelse till himlen i Kristus Jesus.

I never stopped believing
I know what I should do, just let the light guide me through

Men om vi tillslut når målet beror på om vi följt rätt väg, om vi låtit Ljuset som Salem skriver, leda oss igenom svårigheterna, synderna och prövningarna. Ljuset som är Kristus Jesus. Om vi lever i tro att Jesus har dött för våra synder och tar emot hans förlåtelse och kärlek i våra liv, då kan vi få kraft att vandra genom livet och få hjälp att brottas med våra fel och brister. Först då kan den Helige Ande få bo i våra hjärtan och verka i och genom oss. I know what I should do, just let the light guide me through
Låt oss bli ledda av Ljuset, Jesus Kristus, det är vad vi behöver, och det är endast i Honom som vi kan komma till himlen, trots våra misslyckanden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar