4 februari 2010

Kaffe, Konfirmander och Sol

I tisdags började jag med personalmöte i Osby, sedan planerade Linda och jag konfirmandarbetet dels dagens och dels morgondagens. Det gick bra, var roligt när vi väl kom igång. Eftersom den ene prästen i församlingen, Hans, är sjukskriven så finns det ingen som håller i undervisning på onsdagen och torsdagens konfirmander, men vi kom på att vi kunde använda oss av ett litet drama för att illustrera det vi vill ha sagt och sedan leda in det på ett samtal/undervisning.  Vi handlade lite och jag planerade också en andakt för kvällen.  Kvällens konfirmander varIMG_3469 tumult men intressant, de pratade oerhört mycket och Bengt, prästen kunde knappt göra sin röst hörd. Han försökte prata på utan att någon egentligen lyssnade vilket bara ledde till att färre och färre faktiskt lyssnade tillslut. Jobbigt läge. Detta fick mig att reflektera över ledarskapet i ett klassrum och hur man håller ordning där. För på konfalägret använde sig ledarna sig av metoden att inte säga någonting och invänta tystnaden. Vilket kanske inte gick så snabbt alltid, men känns som ett mycket bättre alternativ..

Igår var en lång dag, började halv nio och slutade tio i tio på kvällen. IMG_3472 Hemma igen vid halv elva, rejält trött. I alla fall, dagen började med lite planering på morgonen, sedan var Linda och jag på Hasslarödskolan. Vad ska man säga, spelade lite kort, lite spel och så. Ganska stökigt runt biljardbordet, men David C försökte ta i det.
När det gäller kontakten så är en del lite reserverade mot mig som ny tror jag. Men en del har jag träffat flera gånger nu och de känner igen mig. Idag träffade jag en kille som jag träffade förra veckan och han blev jätteglad och stolt för att jag kom ihåg hans namn, även hans kompis blev glad. De hälsar glatt på mig. Så där känns det som man fått lite kontakt. Efter skolan planerade vi konfirmandläsningen, sedan var det konfirmander. Linda och jag hade planerat lektionen själva och lade upp det så att det började med ett drama, och sedan började vi gå genom Jesu liv och turades om. Med tanke på omständigheterna och så där så tycker jag att det gick ganska bra, det blev samtal och de hade många frågor. Det känns som man nog kan vara en tillgång just i den här gruppen som består av bara killar. Efter detta så åkte jag direkt till ungdomskvällen i Knisslinge. Där var jag mest med, men pratade och umgicks med en del ungdomar jag träffade på konfalägret.

IMG_3494Idag var jag bara på Haslarödsskolan några timmar, min lärare Emma kom och hälsade på och vi snackade lite. Sedan åkte jag hem till Broby igen. Ute är det strålande solsken, helt underbart! Har suttit med en kopp kaffe och skrivit lite på min rapport samt praktikblogg sedan jag kom IMG_3502hem, rätt skönt faktiskt. Om en timme kommer huset att fyllas av folk då det är torsdagsmiddag här. Vem som helst får vara med och äta och umgås, efteråt är det andakt.  

IMG_3510

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar