11 februari 2010

Vecka 6

Måndag 8/2
Ledig dag. Tog det lugnt, satt vid datorn, läste lite, middag hos Lotta.

Tisdag 9/2
Vi var på studiebesök hos några nunnor (Mariadöttrarna) i Limhamn, Malmö hela dagen. Vi deltog i deras förmiddagsbön, samtalade om att leva tillsammans etc. åt tillsammans och avslutade med eftermiddagsbön.
Ganska omotiverad till att åka dit till en början, mer sugen att sätta igång med arbetet i församlingen efter en ganska lång helg. Dock ganska intressant, de pratade en del om konflikter och hur man hanterar dem. Att man inte gå och irritera sig på en sak för länge ut ta upp det med den personen det rör ganska snabbt. Innan det hinner bli en stor sak av det. Hemma runt halv fem. Tog det lugnt resten av dagen, arbetade med Grönahögs KU hemsidan.

Onsdag 10/2
Planering av konfirmander på förmiddagen. Sedan var jag i skolan mellan 10-13. Spelade en del kort, spelade biljard, snackade lite med ungdomarna men inte så mycket som jag önskar kanske. Lite svårt att få kontakt ibland, pratade lite fotboll med en kille. Det är roligt, han lever upp när man träffar honom vilket är väldigt roligt. Det känns bra att kunna vara en positiv förebild i en annan ganska hård atmosfär. Just det hårda klimatet är lite svårt att bemöta, det är inte alltid det är rådande men i vissa gäng råder det. Hur bemöter man en en kille i nian som håller på och brotta ned småkillar och tjejer på skoj. När är det inte på skoj längre? osv..
På kvällen hade Linda och jag konfirmander, vi ledde undervisning återigen. Den här gången var det lite stökigare och lite mer ofokuserat kan jag tycka. Leken vi gjorde var väldigt uppskattad, de gillar att leka :) Tror vi skulle haft leken lite tidigare bara, så att de kunde koncentrera sig lite mer på undervisningen.

Torsdag 11/2
Idag har jag haft första handledarträffen med Dan, det var bra. Han berättade om församlingens vision och mål, även om det inte fanns något direkt nedskrivet så verkade som alla anställda var medvetna om deras vision. Han pratade mycket om konfirmandarbetet och lite annat. Vi kommer att träffas samma tid nästa vecka också vilket känns bra. Nu när jag varit här i snart tre veckor känns det som jag börjat komma in i det, har träffat ungdomarna lite mer, de jag bor med och så. Och det känns som handledargrejen sätter pricken över i:et. Det känns helt enkelt kanon. Det känns verkligen som Gud leder mig varje dag och att man får vara ett verktyg, vilket är underbart. Det finns så många ungdomar som längtar efter mer kärlek, och det är stort att få leda dem närmre Jesus.
På förmiddagen var jag i Osby på skolan igen och det var bra. Spelade lite kort, snackade ganska länge med en kille. Det var ett väldigt bra samtal. Så det kändes riktigt bra idag, trots att jag missade bussen :P
På eftermiddagen var jag med Brobys konfirmander och det var en bra erfarenhet. De har mycket fler ledare till förfogande och har ett annat upplägg än vi kör i Osby. Jag fick presentera mig och så där. Kändes som konfirmanderna accepterade mig. :)

Ikväll har det varit torsdagsmiddag igen och det var najs, trots väldigt trött. Bönen efteråt var väldigt skön, avslappnande, inspirerande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar