5 maj 2010

Chip och välkomna till Hajk! …på Söderåsens Nationalpark…

I måndags begav jag mig sedvanligt med Buss 130 till Åkarp och skolan. Halv nio skulle vi åka, men som vanligt var någon försenad så vi åkte inte förrän kvart i eller tio i. När vi kommit fram dit där vi skulle börja vår vandring så var det lite information, och sedan bar det av mot nya äventyr. Första dagen gick vi en ca. 1 mil. Men vi stannade ganska mycket och gjorde lite övningar och lektioner under tiden.

IMG_4011 IMG_4013 IMG_4015

En av pauserna var vid detta utkikstornet..

Sedan vandrade vi vidare…

IMG_4027 ..tills vi slutligen nådde vår slutdestination för dagen. En gammal torpstuga.

Dag 2 – Vandring genom Söderåsens nationalpark

Vi var alla uppdelade i grupper, vi var fem stycken i min grupp. Alla grupper fick en karta över området och olika saker som vi skulle ta oss till och dokumentera att vi besökt, med en kamera. Alltså lite orientering. Till den här lilla avsattsen kom vi ganska tidigt. Riktigt vackert och fin utsikt.

Nästa destination vi skulle avvärka var Killahuset, även det en stuga vandrare kan övernatta gratis i om de vill. Det är väldigt spartanskt. Träbänkar att sova på, ingen ström etc. Vatten i en pump på gården.

IMG_4057 IMG_4058

Sedan kom vi till Själva huvudentrén för Nationalparken, Naturum i Skäralid. Där var uppgiften att titta på utsällningen, svara på några frågor och tillverka en fågel. Sedan lagade vi lunch på vårt stormkök. Det blev Tortellini, förövrigt nästan det enda vi åt under hajken.

Sedan åt vi lite efterrätt i deras servering. Rabarberpaj, vaniljsås och kaffe. Mycket gott!

Nästa mål var en källa…

Vi vandrade vidare genom storslagen natur som man inte anade existerade i vårt vackra land.

IMG_4097IMG_4103IMG_4133IMG_4139IMG_4159

Nu har vi kommit till vårt nästa stopp, Kopparhatten. Hela gruppen samlad. :)

IMG_4162 IMG_4182

Sedan gick vi fel… Vi gick i motsatt väderhåll, någon hade hållt kartan uppochned antar jag. Så vi kom tillbaka till Naturum. Unni sa: Men där är ju Naturum
Vilket utlöste depression hos två av våra medlemmar och en skrattsalva hos oss andra. Det fanns inget annat än att gå tillbaka igen. Detta medförde delvis att vi skulle komma tillbaka till vårt läger, ca. två timmar senare än utsatt tid.

Vi gick dessutom lite vilse, eftersom vi antog att den lilla stigen som fanns på kartan var den vi slagit in på, men ganska snabbt så försvann stigen, vilket var mycket märkligt. Vi letade runt där ett tag, och förtivlan började nästan komma. Vi det laget var två av medlemmarna i sällskapet redan helt förtvivlade, utslagna och trötta. EFter att vi fått en skur hagel på oss så vände vi tillbaka till vår led igen och hittade nästan omgående rätt stig. Men… Den tog också slut efter ett tag. Denna gången var vi dock ganska övertygade om att stigen skulle fortsätta där inne någonstans så vi fortsatte. I den stunden ringer en av våra lärare och guidar oss lite. Vi (som befinner oss uppe på åsen) behöver ta oss ner för branten, ner för ravinen….

IMG_4192 Vår dag blev mer äventyrlig än det var tänkt och det är jag glad för. Det var inte helt lätt att ta sig ner, men det gick ändå ganska bra för samtliga. Trots sura miner hos vissa, så bet dem ihop och kämpade sig ned.

Efter det så hittade vi vår led och en av våra lärare, Johan mötte oss en bit in på leden, till allas glädje.

Väl tillbaka vilade vi ut på gården och sedan blev det matlagning, Soppa. Vi var framme runt sextiden, utsatt tid var vid fyra.

Dag 3

Idag har vi städat, och gett oss av från stugan. Vi vandrade återigen i grupperna. Det gick bra och var framme vid Odensjön runt elvatiden. Vi lagade Tortellini-lunch och sedan bar det av till bussen, efter en liten refelktion med lärarna.

Nu sitter jag på mitt rum, har duschat, handlat, bokat tvättid, ätit och surfat.