17 maj 2010

Norges nationaldag – en tillbakablick

Mange 033 Vad passar väl bättre den här dagen än lite flashbacks till minnen i Oslo. Idag är det ju nämligen våra kära grannar i väst Norges nationaldag. För exakt två år sedan befann sig Tussen, Mulle och jag i Oslo och firade denna härliga dag. Det var kallt, blåsigt och en aning regn i luften, men hindrade detta någon från att gå ut med sin flagga och fira på gatorna. Nej. Åtminstone inte de flesta. Jag måste få dela med mig av ett väldigt roligt minne som numera är en skön klassiker i vårt sällskap. Det gick till så här...R0017387  Vi befann oss som man bör på Karl Johan (Oslos paradgata som leder fram till slottet). Det var fullt av folk överallt, uppklädda i sina folkdräkter och med flaggor i hand. Vi hade av någon källa fått veta att kungen skulle komma och hålla ett tal. Detta ville vi ju naturligtvis inte missa!
Vi ryckte tag i första bästa och frågade:

- När talar kungen?
varav en något förrvirrad norrman svarar:
- Kongen? Kongen taler ikke.

Nå, så långt är historien kanske inte så underhållande men det som gör att historien får sin lilla touch är det senare tillägget som antingen Mange eller Mattias hittade på.

- När talar kungen?
varav en något förrvirrad norrman svarar:
- Kongen? Kongen taler ikke.

- Är han stum? (med fejk-norska)

R0017393

R0017374 
Nog om minnen. Man ska leva i nuet och just nu, så funderar jag på om jag verkligen ska gå ut och springa en liten runda, trots att jag är väldigt trött och hungrig. Kom nyss hem från skolan, vi har varit ute i Skrylle på Äventyrspedagogik så tröttheten är befogad. Jaja det blir en kortkort, sen måste jag duscha, handla, laga mat, läsa Arbetsgruppens Psykologi, skriva en målbeskrivning till något jag vill förbättra inom ett år, som ska va inne på fredag. Spela saxofon och stupa i säng.

Klart slut.

2 kommentarer:

  1. Sköna bilder må ja säga!

    SvaraRadera
  2. Ja denna har en rolig poäng denna norgehistoria!!

    SvaraRadera