8 maj 2010

Utflykt till Köpenhamn

IMG_4215

Igår kom Uffe ner till oss sydlänningar och vi drog till Köpenhamn. Jag stod vid stationen i Lund och såg det försenade X2000 anlända. Tittade men såg ingen Ulf. Började gå mot viadukten för att han möjligtvis kankse gå upp där. Jag slänger en titt över huvudet medan jag går, ingen Uffe. Kommer ut på Gatan. Ingen Uffe. Tar upp mobilen, ringer. Inget svar. Ringer igen. Inget svar. Jag ger upp, går till Malmborgs och handlar lite. Ringer igen, inget svar. Cyklar hem.

IMG_4204 Lagar lite Makaroner och köttbullar och äter snabbt då jag får sms och ett samtal från Uffe the hunter. Han har försovit sig och är snart redan i Köpenhamn. Haha, jag slänger i mig det sista av maten, slänger mig på cykeln och hinner lagom till ett direkt tåg till Malmö. Ränner in på Skånetrafikens kontor där Calle står och precis ska köpa en Duo-biljett för oss två. Som tur var kom jag och räddade situationen, eftersom han inte hade något Jojokort med resekassa på. ;) Sedan satt vi oss på tåget till KPH.

IMG_4207Väl där letade vi upp Uffe och sedan anslöt också Sperran till vårt sällskap. Så där ja. Klockan var nu cirka 16.00. Vi gick till Turistinformationen, inkasserade en Stadskarta och sedan gick vi mot Ströget. Vi kom först till Rådhusplatsen och Rådhuset där vi gick in. Här nedan är Bröllopssalen.   IMG_4219 Där vandrade vi runt ett tag, ett stort bygge och det var nära att vi inte kom ut, för det var så stort. Vi kom till en öppen dörr, men den gick bara ut till innergården och porten ut till det fria var låst. Hm, vi gick tillbaka och hittade tillslut ut. Vi gick vidare på ströget ett tag. Sedan gick vi och satte oss på McDonalds. Köpte antingen Milkshakes eller Mjukglass och sedan smugglade jag upp mitt medhavda kaffe och negerbollar. Föresten är koden till toaleten där 1,2,3,4

IMG_4221 IMG_4225 Sperran gick sedan till en fest och vi tre andra gick vidare. Först till Vår Frue Kirke, för att se Thorvaldens Kristus-staty.. men vi var för sent ute så det var stängt. Men vi gick ner till vattnet, och sedan hit, till Rosenborgs slott.

IMG_4233 På vägen därifrån upptäckte jag att Botaniska trädgården låg i närheten så vi bestämde oss för att gå dit. Vi hittade en grind där det stod Ingen adgang, det struntade vi i och gick in.. Vad då ingen avgång?? ;)
Där låg ett gammal hus bl.a. Det verkade som att det tillhörde universitetet. Det gick heller inte att komma in till Botan den här vägen. Men vi upptäckte den här grinden:

IMG_4235IMG_4236 Vi klättrade helt eneklt helt sonika in, det var skoj. :D  - Äsch, vi klättrar över.. Men det var något som inte stämde.. Det var väldigt tomt i parken. För tomt, föör tyst. Men vi gick runt där i den riktigt fina parken. Vi började misstänka att parken kanske var stängt.. Spänningen började stiga något.

IMG_4239 Sedan när vi skulle ut så visade det sig att det var så, vi kom inte ut.. igen. Men vi hittade var sitt ställe att klättra ut på. Och sedan var vi återigen fria.

Sedan gick vi till Nörreport, åkte till Hovedsbane-vad den nu heter, och tog nästa tåg till Lund.

På kvällen där så spelade vi PES 10 hos Calle, riktigt skoj.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Oj vilka äventyr! Kul att läsa och fiina bilder!!
    Kram mor

    SvaraRadera