24 augusti 2010

Mission Kebnekaise

IMG_5029

Jag är just hemkommen från stan, det är kanonväder ute förresten! Efter att jag hämtat cykeln på Claes Cykel så cyklade jag iväg till Friluftsland och kollade på sovsäckar, sedan drog jag en sväng till Naturkompaniet. Efter lite funderingar återvände jag till Friluftsland och återvände hem med en nya härlig sovsäck, min andra i samlingen. Ett steg närmare Kebnekaise med andra ord. Det enda jag nu saknar är: 1. Liggunderlag (rätt lätt att fixa fram) 2. Vattenskydd för ryggsäcken 3. Liten kudde (fanns på stadium för 45:-)

Jag behövde en sovsäck som tål frost samt att den inte fick kosta för mycket. Därmed blev det syntet och inte dun (som är dubbelt så dyrt), sedan tänkte jag på vikten. I förra veckan var jag på Stadium och kollade in en billig “North bend” eller vad deras märke nu heter. En säck för 500:- och vikt på dryga 1800g, Som tålde ca. 0,5 C. Sedan kollade jag på en Haglöfs för 990:- som tålde –5C, en Haglöfs +1C för 900:- samt den jag köpte på rea som tål 0C, väger 1500g och kostade mig 800:-. Tycker jag gjorde rätt val! Känns bättre att köpa lite mer kvalité när man ändå pungar ut pengar samt att den dessutom väger mindre än 500:-säcken. :)

marmot_wave0_Thumb

1 kommentar:

  1. Hej!
    Trevligt att läsa på din blogg. Låter som ett bra köp du gjort! Kram mor

    SvaraRadera