14 november 2010

Inget fika..tiden rinner som vatten..rep och prioriteringar..

Ja, jag får väl skriva här då..egentligen hade jag velat dra ihop ett gäng och druckit eftermiddagskaffe och spelat ett spel, men ska iväg på gospelkörövning om en halvtimme så det får jag glömma. Frustrerande när tiden bara rinner ifrån en, när den rinner igenom fingrarna bara och man har egentligen inte gjort någonting alls..

Som jag skrev tidigare läser jag boken När spelet är slut ska allt tillbaka i lådan och något som jag tycker var mycket bra vill jag dela med mig av här på bloggen.
John Ortberg tar upp något som han kallar Rep, saker som vill hindra oss från att komma vidare, saker som hindrar oss från att vara fria.

Det är med livet som med canasta: hemligheten ligger i att veta vad man ska göra sig av med. Om jag ännu inte lever i enlighet med det jag tror är viktigast är det ingen slump. Det finns krafter eller vanor som har ett starkt grepp om mig och som jag måste göra mig av med.

Ortberg menar alltså att vi måste göra av med de felaktiga prioriteringarna som håller oss borta från det som är viktigast. Hur gör vi detta? Vi behöver bli medvetna om våra val, om vad som är vårt rep, vad som håller oss tillbaka. t.ex. kan det vara lättja, bekvämlighet eller bara ren gammal vana som håller oss tillbaka. När vi sätter namn på repet börjar friheten menar Ortberg. Alltså, börja med att fundera på vad det är som är mitt rep.

Ibland vill vi hellre beklaga oss över våra rep än lossa dem.

Ofta är skälet vi anger för att inte göra något inte det verkliga skälet till att vi vägrar. Ibland vet vi inte själva vad som ligger bakom motståndet. Därför kan det vara till hjälp att ställa en fråga till sig själv: “Om situationen som jag hänvisar till var annorlunda, skulle jag då fatta ett annat beslut? Skulle jag verkligen gå på festen om jag inte hade köpt åkern?”  (Här refererar Ortberg till liknelsen med brudgummen som bjöd in bröllopsgäster)

Alltså, vad kan man då göra för att lossa repen? Ortberg skriver:

Den åtgärd du väljer måste inte vara lysande. Den måste bara vara konkret. Den måste kosta dig något? Vad du gör är inte lika viktigt som att du gör något. 

Ett exempel på rep är datorn som kan sluka sjukt mycket tid, själv har jag försökt bestämma att jag bara ska sitta en bestämd summa tid vid datorn varje dag. Helt plötsligt finns det tid för viktigare saker! Dock har det inte gått helt hundra än, men det viktiga är att jag gör något och att jag strävar mot detta.

okej, publicerar det här nu, orkar eller hinner inte jobba mer med texten och kanske går inget av det jag vill få fram fram, men om det kan ge någon liten tanke är jag glad Ler

Nu måste jag dra iväg…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar